Klimaatneutrale tulpen
Eigenaar Sam Ruijter is het gezicht achter het merk Tulpen van Sam. Hij is reeds vijf jaar actief bezig met het meten en reduceren van zijn CO2 footprint. En met resultaat; dit tulpenseizoen levert hij al zijn tulpen klimaatneutraal. Het laatste, kleine restant aan CO2 compenseert hij nu door het planten van twee ‘voetbalvelden’ met bomen in de Amazone. Dit doet hij samen met de Black Jaguar Foundation, een organisatie die als doel heeft de langste groene natuurcorridor van de wereld te verwezenlijken.
Door actief de CO2 footprint te berekenen is duidelijk geworden op welke punten het productieproces – van bol tot tulp – verbeterd kan worden. Door slim omgaan met beregening, bemesting en gebruikmaken van zonnepanelen en warmtepompen is al een aanzienlijke stap gemaakt. In de nieuwste kas wordt met ledverlichting op twee lagen geteeld – de kas wordt verwarmd zonder fossiele brandstoffen.
Ruijter wil laten zien dat je met een professionele bedrijfsvoering een voorbeeldfunctie kunt vervullen. ‘Voor mij zijn mijn tulpen een prachtig middel om de consument bewust te maken van de klimaatproblematiek.’
Tulpen van Sam worden verpakt in een herkenbare ton-sur-ton verpakking met symbolen die het klimaatneutrale verhaal en de ambitie illustreren: ingrediënten voor een verleidelijke bloemenpresentatie met een boodschap.
© TPK Media Partners BV