Werk aan de winkel
Juli was een echte julimaand. Want in de zomerbeleving blijft de maand juli, gevoelsmatig althans, qua temperatuur en zonneschijn vaak wat achter bij juni en augustus. Ook dit jaar was juli met een gemiddelde temperatuur van 17,0°C in De Bilt, tegen 17,9°C normaal, een uitgesproken koele maand. Langdurige perioden van warm zomerweer ontbraken. Dit werd echter meteen en ruim ingehaald in augustus: met de langste periode van een hittegolf ooit gemeten werden opnieuw records verbroken.
Voor de omzetcijfers in de tuincentra was juli een extreem goede maand. In week 30 braken de cijfers door het plafond: met een plus van 113,8 % voor levend groen en 92,1 % voor niet levend werden legendarische omzetten behaald. De week erna (zie de klokjes) normaliseerde het weer enigszins – al bleef de stijgende lijn gehandhaafd. 25,3% cumulatief: dat is toch ongekend!
Ook Frank van der Heide van Tuinbranche Nederland is super enthousiast. ‘Alle weken hebben we fantastische plussen, er is geen enkele uitschieter naar beneden. Al went het snel want op het moment dat het 15% plus is, dan denk je zelfs al: Goh wat weinig. Bij ruim 25% cumulatief stijgen omzetten van 2 naar 2,5 miljoen euro: dat zijn toch enorme bedragen.’
‘Een derde van die 25% was er anders wellicht ook geweest want dat mooie weer brengt ook de mensen in de tuinen: ze moeten sproeien en gaan barbecueën. Maar het overige tweederde deel: dat is echt wel de invloed van corona. Andere branches die het ontzettend lastig hebben gehad zien we nu herstellen, maar die krijgen de resultaten nooit meer op het niveau waar ze vandaan komen. Terwijl dat in onze branche precies omgekeerd is.’
‘Dat is heel goed en heel fijn, maar ook heel dubbel. Het maakt het ook lastig om te bedenken wat voor prognose je moet neerzetten voor volgend jaar. Het is niet redelijk te verwachten dat je het omzetniveau van dit jaar ook volgend jaar weer zult realiseren. Daarom zijn we voor de branche nu bezig om te kijken naar de ontwikkelingen. Het blijft een blik in een glazen bol voor iedereen, maar je kunt wel een aantal dingen clusteren.’
‘Zo kopen mensen meer lokaal, Wordt duurzaamheid belangrijker, Hebben mensen meer tijd thuis en blijven waarschijnlijk wat meer thuiswerken dan voorheen: wat voor effect zal dit hebben op het kopen in onze sector. En waar kun je dan als ondernemer op onderscheiden, wij zijn bezig om dit ook in 2021 door te trekken.’
‘Wat ik heel bijzonder vind, is dat het groen enorm blijft doorlopen. De invloed van de klimaatverandering is inmiddels voor veel mensen wel heel duidelijk. Het is zelfs zo dat de grootste zorg van consumenten dat voortkomt uit corona heeft te maken met het milieu: klimaatverandering staat daar met stip op 1. Er wordt veel over gepraat en geschreven, ook op social media. Mensen zien de noodzaak om te vergroenen met planten en bomen en groene daken voor de wateradaptatie.’
‘Ook zie je dat groen in steden, dorpen en particuliere tuinen een positief effect heeft op de hitte. Een groene stad is vier graden koeler dan een stenen stad. Dus vertel vooral wat het planten van een boom kan betekenen om hittestress te voorkomen. Na een langdurige hittegolf zoals begin augustus zie je dat besef indalen.’
‘En dat betekent werk aan de winkel voor tuincentra. Een aantal tuincentra haken hier al op in. Ze tonen oplossingen en geven advies aan de consument. Maar dat is niet voldoende: we moeten de consument daar ook van bewustmaken. Voor de tuincentra is het nu zaak dat ze heel veel en heel vaak moeten laten zien dat we met elkaar in de particuliere tuin daarin een belangrijke rol hebben. Van een boom planten tot het aanleggen van een groendak: we moeten die consument daarin meenemen.’
© TPK Media Partners BV